De 5 gode grunde til at lave cardio


1. Hjertet bliver større og stærkere og kan derfor pumpe mere blod rundt i kroppen.

2. Blodmængden øges i kroppen.

3. Der dannes flere små blodkar rundt om musklerne.

4. Der kommer flere mitokondrier ( dem der forbrænder fedt) i musklerne.

5. Større og bedre enzymaktivitet i muskelcellerne.

Alle har godt af at lave lidt cardio for at holde kroppens hjerte/kar system sundt og stærkt.

Uanset om du er hardcore styrketrænings freak, fitness tosse, eller motionist så er det sundt at arbejde med at styrke kroppens hjerte/kar system.

Ved arbejde med vores hjerte/kar kredsløb optimere vi kroppens egenskab til at optage ilt og fylde musklerne med frisk energi samt blive bedre til at komme af med den brugte ilt som er fyldt med co2. Ønsker du et sundere liv generelt kan det være en god ting at lave cardio ( kardiovaskulær træning) da det mindsker risikoen for livsstilssygdomme såsom hjerte problemer og blod propper.


Read more about us

Pulver & tilskud


Hvornår kan det betale sig at bruge proteinpulver og andre kosttilskud?

Det er efter min mening altid en god ide at bruge protein pulver og andre kosttilskud når man dyrker sport, og det er styrketræning, cykling, løb eller noget helt andet, så vil det altid være en god ide at tilføre kroppen proteiner efter aktivitet.

Kroppen nedbryder muskelvævet under træningen og vil på den måde gøre forbrændingen dårligere over tid, det kan man forbygge ved at tilføre kroppen proteiner efter træningen, Skal det være protein pulver? NEJ det behøver det ikke, dog vil jeg sige at det er de færreste jeg kender der lige efter at de har løber 10 eller 20k eller trænet en time nede i centeret sætte sig ned og spise en bøf på 200+ gram og lige lidt kulhydrater også, så derfor kan det være et godt alternativ at drikke sine proteiner såsom proteinpulver efter træningen for at få fyldt kroppen op igen og hjælpe til genopbygningen af musklerne.

Jeg vil også gerne lige nævne at det er lige så vigtigt og måske endnu vigtigere at få nogle hurtige kulhydrater efter træningen, da kulhydrater ” åbner” døren til musklerne for proteinet så der er nemmere adgang for musklerne til at optage proteinerne.


Read more about us

Styrketræning og cardio


Skal man lave cardio og styrketræning lige efter hinanden eller skal det fordeles udover dagen eller helt undgås på samme dag?

Videnskab har vist at der ikke er den store forskel på om man laver cardio og styrketræning lige efter hinanden og hvis du fordeler det på dagen, dog ved man at hvis du har styrketrænet og begynder at lave cardio lige efter, vil du ”hæmme” din muskelvækst en lille smule, er det noget der har en betydning? Det har måske en minimal betydning for top elite bodybuilder som går op i hver enkel muskelfibre, og selv der er der meget delte meninger rundt i den professionelle verden om det betyder noget, så hvis du ikke er pro bodybuilder så vil jeg mene at du sagtens kan lave din cardio efter du har styrketrænet.


Read more about us
 

Til dig som har et mål med dit løb

Aerob træning vs Anaerob træning

Hvornår bruger vi hvad? Vi bruger aldrig enten eller men altid både og! Det er sådan at når vi laver et stykke arbejde( aktivitet) så bruger vi kroppens energi depot, der hvor kroppen skifter fra at bruge mest Aerob energi til at bruge Anaerob energi er når vi begynder at arbejde hurtigere end kroppen kan nå at ilte, det kunne være hvis man skulle løbe 400 meter i stille rolig tempo og så pludselig begyndte at løbe sprint, så overtager den Anaerobe process mere og mere da kroppen ikke kan nå at ilte det blod der løber til musklerne hurtig nok, så kroppen skifter sin energi kilde til at bruge den energikilde som ligger i cellevæsken inde i cellerne i stedet for at bruge den Anerob energikilde så ligger i mitokondriet ( vores lille forbrændings anlæg)

Interval træning

Hvornår skal man træne interval træning? Interval træning kan være rigtig fint at komponere sammen med sin alm træning, da det vil være med til at skubbe din grænse for iltoptagelse når du laver kredsløbstræning og på den måde optimere kroppens præstation.


Hvor længe skal jeg holde pause

Det afhænger meget af hvilken type træning man laver i forhold til hvor meget pause man skal holde. Er det nede i træningscenteret ved alm styrketræning, så vil jeg anbefalde mellem 30 og 90 sek, går man efter mere råstyrke, vil jeg anbefale at man holder pause fra 2 min og helt op til 5-8 min pause. Dog er det sjællent andre end styrkeløfter der holder mere end max 2-3 min pause ved fokus på råstyrken.

Indtagelse af mad før og efter træning

Der er stor forskel på hvilken type mad du skal indtage inden du træner. Det hele afhænger af hvad der er for et type træning du skal lave. Er du personen der er nede i træningscenteret og gerne vil træne kroppen med vægte osv, så er det vigtigt at få nogle proteiner og langsomme kulhydrater inden træningen da man gerne vil mindske kroppens nedbrydelse af muskelvæv så meget vi kan, derfor vigtigheden af proteiner inden træning, de langsomme kulhydrater vil vi gerne have i kroppen så der er en nem kilde at energi som kroppen kan bruge for at man ikke går ”død” inden man er færdig og igen efter træningen, her er det dog vigtigt at kulhydraterne er hurtige og ikke langsomme, da vi så gerne vil have fyldt muskelcellerne op igen og give adgang for at optage proteinet nemmere.